05 Ogos 2013

Ramadhan di Bumi Asing ~


Subhanallah..tanpa disedari, begitu cepat masa berlalu. Hampir setahun aku berada jauh di rantau orang.  Bulan Ramadhan yang seakan-akan  baru sahaja tiba semalam, rupa-rupanya cuma tinggal kurang dari seminggu untuk diakhiri. Oleh itu, ingin aku coretkan serba-sedikit pengalamanku menyambut Ramadhan di sini sebagai perkongsian bersama rakan-rakan di tanah air tercinta. 

Pada awal kedatanganku ke negara matahari terbit ini, timbul sedikit  kerisauan tentang bagaimana agaknya keaadaanku ketika bulan puasa yang dijangka tiba pada musim panas. Hal ini disebabkan oleh perubahan musim dan cuaca yang tidak menentu di sini. Perbezaan jarak waktu siang dan malam yang sentiasa berubah-ubah juga menggusarkan aku. 

Jika pada musim sejuk, waktu malam yang lebih panjang dari waktu siang menjadikan hari-hari begitu cepat berlalu. Jika berpuasa pada waktu tersebut, tentu waktu berpuasa menjadi sangat singkat kerana dimulai pada jam lebih kurang pukul 6 pagi dan berakhir kira-kira pukul 4 petang. Namun begitu, pada musim panas seperti ini, matahari sudah mula terbit pada lebih kurang pukul 2.30 pagi dan terbenam pada waktu maghrib yang tiba kira-kira jam 7.00 malam.

Ada beberapa sebab yang menjadikan aku risau pada ketika itu. Salah satunya adalah melalui pengalamanku sebelum bulan Ramadhan iaitu setelah beberapa kali hampir pitam di dalam keretapi dek kerana diserang pening kepala dan sakit perut akibat lambat sampai di asrama untuk makan malam. Jarak perjalanan yang jauh daripada asrama hingga universiti tempatku belajar yang memakan masa kira-kita 30 minit menaiki keretapi ditambah pula 15 minit berjalan kaki perlu aku hadapi hampir setiap hari. 

Tambahan pula, waktu rehat yang hanya sekali pada jam 12.00 tengah hari diikuti kelas yang berturut-turut dari waktu pagi dan berakhir lebih kurang jam 6.00 petang menyukarkanku untuk mencari makanan bagi mengalas perut. Disebabkan hal tersebut, aku sering bertanya kepada diri sendiri, mampukah aku bertahan ketika bulan puasa nanti. Aku hanya berserah pada Allah. Dia lebih mengetahui apa yang terbaik bagi aku.

Alhamdulillah, kini, setelah hampir sebulan berpuasa, tidak ada sebarang masalah yang timbul. Walaupun aku perlu bersahur seawal jam satu atau dua pagi, semua itu lansung tidak menjadi masalah walaupun aku hanya boleh tidur kira-kira pada jam 3.00 pagi setelah bersahur dan menunaikan solat subuh. Hal ini kerana aku risau tidak dapat bangun untuk bersahur dan terlepas waktu subuh jika aku tidur lebih awal. Tambahan pula, ketiadaan ibu yang sentiasa mengejutkan aku untuk bersahur seperti selalu menjadikan aku perlu belajar untuk berdikari di sini.

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya....”
                                                                       [Surah Al-Baqarah (2): ayat 286]

Seperti firman Allah di atas, hari-hari yang berlalu juga menjadi begitu lancar dan seakan-akan tidak terasa perjalanannya. Setiap kelas dan aktiviti yang dianjurkan juga Alhamdulillah dapat  kuhadiri  tanpa rasa letih dan lemah walaupun ketika berpuasa. Rakan-rakan yang bukan beragama Islam disini juga sangat memahami keadaanku dan seorang lagi rakanku yang beragama Islam disini. Mereka sentiasa mengelakkan diri dari makan di hadapan kami dan kadangkala sanggup tunggu untuk makan bersama-sama ketika waktu berbuka puasa. Selain itu, ada juga diantara mereka yang sangat berminat untuk mencuba berpuasa bersama kami bagi merasai pengalaman berpuasa seperti orang Islam. Semoga mereka terpilih sebagai orang yang diberikan hidayah oleh Allah s.w.t..amin...

Namun begitu, cuma satu perkara yang membuatkanku sedih ketika menjalani ibadah puasa dan beraya di sini, iaitu tiada keluarga di sisi dan suasana yang tidak sama ketika di Malaysia. Di sini, boleh dikatakan hampir setiap hari aku hanya makan makanan segera ketika bersahur dan berbuka puasa. Tiada ayam percik, laksa, nasi ulam dan sebagainya. Pada ketika inilah, aku dapat belajar erti bersyukur dan menghargai setiap makanan yang ada kerana tidak semua makanan yang boleh dimakan disini. Saudara-saudara muslim di Palestin, Syria dan negara lain sudah tentu mengalami nasib yang lebih teruk jika dibandingkan denganku disebabkan kesukaran mendapatkan makanan, bukan?..

Aku juga sedar betapa beruntungnya berada di negara Islam seperti Malaysia. Tiada kesukaran untuk beribadah, keselamatan terjamin dan yang paling penting suasana sekeliling yang terdiri daripada majoriti masyarakat yang mengamalkan Islam dalam kehidupan harian. Walaupun hanya setahun menjadi perantau dan cuma sekali berpeluang berpuasa di negara orang, pengalaman ini cukup untuk menyedarkan aku akan betapa pentingnya kita memartabatkan Islam dan menjalankan perintah Allah walau di mana sahaja kita berada. Selaku khalifah di atas muka bumi ini, kita tidak boleh lari dari tugas menyebarkan Islam walaupun dengan hanya menunjukkan akhlak dan ajaran Islam yang sebaiknya.

·         Teringat kata-kata yang dipetik dalam salah satu usrah bersama senior KBM,
“Janji Allah itu pasti. Islam pasti akan tertegak dengan megah di atas bumi ini suatu hari nanti. Tetapi alangkah bertuahnya jika kita terpilih menjadi salah seorang yang tergolong dalam kalangan pejuang yang menyumbang untuk kejayaan tersebut.” ..InsyaAllah..amin..

Terima kasih kerana membaca..Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri. Maaf Zahir & Batin.

Tiada ulasan: