17 Mei 2012

Mei Istimewa?


   Bulan Mei adalah bulan kelima daripada dalam kalender Gregorian. Saya semua yang terbaca kata-kata saya sudah mengetahui hal ini. 

   Di bulan Mei ini, terdapat beberapa hari yang signifikant untuk disambut oleh kebanyakan daripada kalangan kita.

anda sambut?


Hari IBU
   Hari ibu di Malaysia di sambut pada hari ahad kedua pada bulan Mei, iaitu ia jatuh pada 13 Mei lepas. Walaupun kebanyakan negara di dunia menyambut hari ibu pada tarikh ini. Hakikatnya tidak semua negara di dunia menyambut hari ibu pada tarikh ini.
   
 Kenapa 13 Mei ?

   Menurut sumber wikipedia, sambutan pada ini adalah sempana menyambut kelahiran "Virgin Mary" atau dalam konteks dunia islam Mariam ibu Isa a.s. . Sememangnya Mariam merupakan adalah dianggap mulia dalam kalangan masyarakat Kristian.

13 Mei?

   Nampaknya sambutan hari ibu tahun ini, telah membuat rakyat Malaysia lupa dengan peristiwa hitam 13 Mei 1969. Peristiwa hitam dalam sejarah Malaysia. Selalu saja, membangkitkan rasa semangat perkauman. Ia juga titik refleksi kepada rakyat Malaysia, tentang peri penting menjaga keharmonian pelbagai kaum di Malaysia.

   Pada sudut pandang saya, saya melihat 13 Mei harus dilihat oleh umat islam di Malaysia menyampaikan imej islam yang positif kepada penganut agama lain. Sayanglah kekuatan umat islam di Malaysia hanya dilihat pada kekuatan politik yang di pegang oleh institusi diraja dan kerajaan memerintah sahaja.

   Hakikatnya ketika Rasulullah s.a.w. bersama sahabat-sahabat r.a. kekuatan islam hadir dalam keadaan yang syumul. Umat islam tampil dalam masyarakat sebagai model insan terbaik dalam masyarakat yang terdiri dalam pelbagai puak dan agama. 

   Islam menjadi titik penyatuan masyarakat yang asalnya berpecah belah dan porak peranda. Para pemuda Islam menjadi sosok harapan dalam masyarakat ketika itu. Mereka hadir sebagai kekuatan umat ketika itu.

   Sosok  ini dikagumi kawan dan digeruni lawan. Ramai intelektual dan pahlawan mula diangkat pada usia sangat-sangat muda. Mereka menjadi sumber rujukan pada yang lain. Mereka menjadi pembela agama dan negara.

  Contoh yang paling mudah kita lihat adalah  sosok Usamah bin Zaid ketika usia 20tahun yang mengetuai peperangan  menentang  tentera rom timur, yang mana di bawah kepimpinan terdapat sahabat-sahabat yang lebih tua, seperti Abu Bakar Shidiq, Umar bin Khattab, Sa’ad bin Abi Waqqas, Abu Ubaidah bin Jarrah, dan lain-lain sahabat yang tua-tua. 

   Legasi ini diteruskan dari zaman berzaman hinggalah ke zaman empayar Otmaniah di Turki. Selepas kejatuhan khilafah islam itu,sosok pemuda islam secara keseluruhannya semakin lesu dan sering kali dilecehkan.

   Kehadiran sosok tokoh kebangkitan islam bagaikan tidak mampu membina kembali kegemilangan islam yang dahulu megah. Namunsosok hebat pemimpin islam tak mampu kita dinafikan. Namun sangat kritikal sekarang ini di Malaysia, majoriti anak muda islam lemah dari segi intektual dan kerohanian dalam menjayakan islamisasi di Malaysia.

Adakah sambutan seperti hari Ibu menyumbang kepada faktor ini?

 Jawapan ada diri kalian sebenarnya. sebenarnya bukanlah hak saya menilai diri kalian yang membaca atau sesiapapun. Apa yang tulis ini, tidak lebih dari pencetus kesedaran diri saya dan sahabat-sahabat yang terbaca penulisan saya ini.

Nakbah?

Peristiwa yang diluar bayangan anak muda di Malaysia
gambar ini cukup mencerita kan bagaimana israel melayan rakyat palestine seperti binatang.
Rampasan yang tidak boleh di maafkan







FORLOT "Palestine May 1948: Yom Ha'atzmaut vs. NAKBA"
memastikan diri sentiasa menghadiri program Ilmu sebegini ,
meletakkan diri bersama hati dan jiwa bersama rakyat palestin





Tidak lebih dari sebuah titik peringatan dari Unit Media Editorial KBMUPM
Mohd Faris bin Ab Rashid

Tiada ulasan: