23 Februari 2009

MengiMejkan AkiDah AtaU MengAkiDahkan ImeJ??





بسم الله الرحمن الرحيم

Ana rasa terpanggil untuk mengupas tentang isu di atas. sebagai seorang muslim yang mengimpikan untuk menjadi dalam kalangan orang mukmin, apakah kita perlu mengimejkan akidah atau mengakidahkan imej?? terlebih dahulu, moleklah kiranye saya definisikan imej sebagai sesuatu yang boleh dilihat dengan deria penglihatan kita. atau dalam bahasa jawanye: phisycal appearance. Manakala akidah pula lebih sesuai diintrepetasikan sebagai kepercayaan atau keyakinan yang akhirnya mempengaruhi keatas perbuatan atau akhlak seseorang. masih kurang jelas lagi?? mari kita terokai satu persatu...

MENGIMEJKAN AKIDAH

Dua patah perkataan di atas jelas memberi maksud bahawa imej sesorang itu dipengaruhi oleh akidahnya. hal ini bermaksud seseorang yang mempunyai akidak yang baik akan menunjukkan imej yang baik,manakala seseorang yang mempunyai akidah yang buruk akan memberikan imej yang buruk pula. setuju?? bagi yang setuju, jangan terlalu yakin dengan pendirian anda dan bagi mereka yang tidak setuju, sabar! huraian saya belum selesai. bagi insan yang inginkan kebahagiaan dalam kehidupannaya yang singkat, tentu saja kita mahu mereka yang di sekitar kita melihat imej kita yang baik dan tidak menjengkelkan orang lain. persoalannya, nak cantikkan imej dulu ke, akidah??

MENGAKIDAHKAN IMEJ

Nah, mengakidahkan imej. cuma bawa perkataan di belakang ke depan dan vice versa adakah membawa maksud yang berbeza? Ya! ayat dia atas menunjukkan seseorang yang menaruh sepenuh kepercayaan terhadap imej semata. insan seperti ini menganggap imej adalah segala-galanya. akidah? belakang kira. kata mereka " ah, orang bukannye boleh baca hati dan fikiran kita, diorang tak tau akidah kita camne. yang penting, diorang nak kawan ngan budak baik je. so, kene pakai tudung, kalau nak orang dengar cakap kite, pakai tudung labuh pakai stokin. sudey!!"
Bagaimana sahabat2?? apakah ayat2 saya ini masih complicated untuk dimengerti?? biar saya ulang semula, sebagai seorang insan apakah saya perlu mengutamakan akidah atau imej? pendapat saya adalah kecantikan akidah adalah lebih penting berbanding kecantikan imej semata2. hal ini kerana, seseorang yang berusaha untuk memperbaiki akidahnya, akan juga berusaha untuk membaiki imejnya. ALLAH tidak melihat sejauh mana kecantikan imej kita dalam membawa islam, tetapi ALLAH melihat ketinggian taqwa dan akidah yang akhirnya membentuk akhlah yang baik bahkan imej yang suci dari hambaNYA. saya tidak bermaksud bahawa imej tidak penting kerana sudah jeas terbukti ketika zaman Rasulullah S.W.T, faktor yang menyebabkan ramai orang tertarik pada islam adalah kerana akhlak dan imej yang di bawa oleh rasul junjungan.

Sebelum menutup tirai perbincangan kita, suka untuk saya ingatkan tentang kaedah pembentukan akidah rabbaniyah(ketuhanan)


  • ALLAH mengasihi mereka dan mereka mengasihi ALLAH.

  • Bersikap lemah-lembut terhadap orang mukmin.

  • Yang berjihad pada jalan ALLAH dan tidak takut kepada celaan orang yang mencela.
    oleh itu, ketepikanpandangan manusia dan rebutlah pandanganNYA.
Oleh itu..... Utamakan akidah kita dan baikilah imej kita, semoga hidup di dunia ini tidak dipenuhi dengan pendustaansemata-mata. Wallahualam....

1 ulasan:

Blog Juga berkata...

Salam hormat,

Bermain-main dengan bahasa juga merupakan aktiviti yang menyeronokkan kerana ia menguji kemampuan berfikir dan memakai apabila berbahasa dengan orang lain. Walaubagaimanapun, kita juga masih perlu berhati-hati kerana bimbang sesat dalam kata-kata. Itulah yang sedang berlaku, kepercayaan dan tingkahlaku adalah saling memerlukan antara satu sama lain.

Kadang-kadang kerana salah tafsir makna walaupun berbicara dengan tujuan yang sama, iaitu mencari kebenaran. Kita membiarkan bertikam lidah. Apa yang membezakan kesan dari perbezaan ini ialah hati itu sendiri, sedangkan hati kita sendiri pun sukar hendak kita tafsirkan, inikan pula hati orang lain. Lalu memang layaklah kita menjadikan Allah s.w.t sahaja tempat bergantung.

Walaupun saya berani mengatakan saya tidak mampu faham maksud "mengimejkan akidah atau mengakidahkan imej" kerana kelemahan memahami bahasa, saya masih berpegang kepada tujuan memahami, mempercayai dan bertindak hendaklah kerana menurut perintah-perintah dan larangan-larangan Tuhan Sekalian Alam semata-mata.

Terima kasih kerana sudi berkongsi dengan masyarakat. Saya salah seorang darinya. Apa yang saya perhatikan ialah ada orang yang imejnya baik tetapi tujuannya belum benar, lalu saya beranggapan orang begitu perlulah mengakidahkan imejnya. Bagi yang imejnya buruk, walaupun mengakui mempunyai akidah yang benar, ini juga perlu pebetulan kerana akidah yang benar mesti dibuktikan dengan imej yang baik.

Untuk kes yang lain pula, apa yang berlaku ialah berpura-pura berimej yang baik supaya orang menyangka mempunyai akidah yang benar untuk tujuan tertentu. Apa yang membimbangkan ialah ia akan mengajak orang yang buta dan pekak mengikut akidahnya.