02 April 2012

Tanzim Haraki



Melihat dan membaca tulisan sahabat-sahabat memanggil saya untuk turut menggarap perkataan, ayat dan perenggan. Banyak perkara yang ingin saya tuliskan namun masa adalah terhad, lantas saya berfikir, saya perlu menulis sesuatu yang ringkas, padat dan bermakna.

Penglibatan saya dalam gerakan hampir mencecah 4 tahun. Jika diukur dari sudut usia, 4 tahun adalah usia kanak-kanak yang baru mula belajar membaca, menulis dan mengira.Mereka mula menjejakkan kaki ke alam tadika untuk belajar tentang dunia luar selain ibu, bapa dan keluarga. Mula membina persahabatan dan membentuk komunikasi. Jujurnya, saya terasa seperti itu. Barangkali ada yang telah sebati dengan rencah dan gaya gerakan seawal setahun dua penglibatan. Tapi saya akui saya masih lembab merangkak untuk memahami dan menghayati makna sebenar hidup sebagai ahli gerakan.

Ringkasnya, banyak yang masih saya tidak tahu dan dungu tentang gerakan. Terkenang tentang bengkel kaderisasi yang disertai awal tahun ini saat saya ditanya mengenai tanzim haraki. Saya kelu dan buntu. Saya pernah mendengar istilah itu, tapi saya tidak menemui definisi muncul dalam kotak fikiran saya.

Maka, saya merasakan penting untuk saya memberikan sedikit pencerahan tentang TANZIM HARAKI berdasarkan ilmu saya yang cetek ini. Mohon sahabat-sahabat yang lebih faham untuk menambah dan membetulkan. Semoga ia dapat menambahkan kefahaman tentang gerakan kita ini.

Maksud Tanzim :

Dari segi bahasa membawa maksud mengumpulkan, menyusun dan menyelraskan sesuatu.

Manakala dari sudut istilah, tanzim haraki ialah sekumpulan manusia yang wujud secara tersusun dengan matlamat-matlamat tertentu, mempunyai hubungan yang rapat antara satu sama lain dan mempunyai qiyadah (pimpinan) yang melaksanakan urusan serta merancang gerak kerja untuk mencapai matlamat-matlamat mereka berdasarkan satu undang-undang yang berkaitan hak-hak dan kewajipan ahli serta qiyadahnya.

Terdapat tiga komponen dalam Tanzim Haraki :
1. Qiyadah
2. Jundiyah
3. Qittah

Qiyadah adalah kepimpinan.
Jundiyah adalah kepengikutan.
Qittah adalah perencanaan.

Dalam setiap gerakan ketiga-tiga elemen ini adalah asas yang perlu ada. Saya sukar untuk memberi penerangan lanjut tentang setiap satu komponen ini, namun bagi memastikan gerakan itu dapat berfungsi 3 elemen ini adalah sesuatu yang perlu ada. Saya juga yakin, kita turut memiliki 3 elemen ini dalam gerakan kita di kampus. Walau ianya perlu lebih diperhalusi dan dipertingkatkan.

1 ulasan:

EyeKnown berkata...

Dah agak dah..mesti amal y tulis..ngee