Yang
ok!
*
Setiap kelas bermula dan berakhir pada masa yang
tepat! Pelajar dan pensyarah juga tidak lewat menghadiri kelas.
*
Sistem punchcard terdapat di setiap kelas
sebagai bukti kehadiran setiap pelajar
*
Kelewatan hadir ke kelas 10 minit setelah kelas
bermula tidak akan dikira kehadiran tersebut
*
Tiada pergerakan keluar masuk kelas ketika sesi
pengajaran dan pembelajaran berlansung
*
Tiada pelajar yang makan atau minum ketika kelas
berlansung
*
Jika kelas berturutan, ‘gap’ masa selama 10
minit untuk pelajar pergi ke tandas, minum air dan bergerak ke kelas
seterusnya.
*
Pada waktu rehat tengah hari, kebanyakan pelajar
membawa ‘bento’ iaitu bekalan makanan dan makan di dalam kelas bersama-sama
(dapat menjimatkan duit kerana harga makanan di cafeteria yang mahal).
*
Penghantaran tugasan atau ‘assigment’ kepada
pensyarah kebanyakannya adalah melalui emel (dapat menjimatkan kertas). Walaubagaimanapun,
markah tidak akan diberikan kepada pelajar yang lewat menghantar tepat pada
masa yang ditetapkan.
*
Kebanyakan pelajar membuat ‘part time job’
selepas waktu kelas atau pada masa cuti kerana hendak menampung sendiri kos
pengajian dan tidak terlalu mengharapkan wang tajaan atau ibu bapa.
Yang
kureng~
o Yuran pengajian yang terlalu mahal membebankan
pelajar serta ibu bapa.
o
Biasiswa dan pinjaman yang ditawarkan kepada
pelajar terlalu sedikit
o
Pelajar datang ke kelas dengan pelbagai jenis
fesyen pakaian dan rambut. Pelajar wanita kebanyakannya memakai pakaian yang
sangat menjolok mata dan bermekap tenal.
o
Tiada kemudahan asrama di kawasan sekitar
universiti. Pelajar terpaksa mengambil masa yang lama untuk berulang-alik dari
rumah atau dormitori yang terletak jauh dari universiti.
o
Sudut merokok disediakan untuk pelajar lelaki
dan wanita merokok di dalam kawasan universiti. Pelajar bebas merokok manakala
pelajar lain dan staff yang lalu-lalang di kawasan tersebut terpaksa menahan
kesesakan bernafas disebabkan asap rokok yang begitu banyak.
o
Di dalam kelas, tiada komunikasi dua hala. Pensyarah
tidak tegas terhadap pelajar dan para pelajar sangat bersikap pasif di dalam
kelas.
o
Sistem peperiksaan dan penilaian matapelajaran
yang sangat mudah. Pelajar hanya perlu menghantar satu tugasan mudah atau
menjawab soalan peperiksaan akhir tahun yang berbentuk objektif dan soalan yang
sangat sedikit.
o
Kurang budaya menghormati dan menegur guru
ketika di luar kelas. Kebanyakan pelajar tidak mengendahkan atau menegur guru
di luar sesi pembelajaran.
o
Oleh kerana jenis tempat belajar atau universiti
akan menentukan jenis pekerjaan dan bukannya gred pencapaian, pelajar akan
belajar bersungguh-sungguh ketika di peringkat sekolah untuk kemasukan ke
universiti yang tergolong dalam ‘ranking’
terbaik. Setelah masuk ke universiti, kebanyakannya
hanya belajar sambil lewa kerana merasakan telah berada di dalam ‘zon selesa’.
Perkara di atas adalah pemerhatian dan pengalaman saya
selama belajar di universiti di sini. Saya harapkan segala perkara yang baik
dapat kita amalkan di negara kita, Malaysia, manakala perkara yang kurang baik
tidak perlu kita ikuti. Semoga bermanfaat ..InsyaAllah..
Tiada ulasan:
Catat Ulasan