24 September 2011

Bingkisan Berisi Makanan

“Lebih baik menyalakan lilin daripada terus-menerus melaknat kegelapan.”

Kata-kata ini saya petik daripada ucapan Dato’ Dr. Siddiq Fazil dalam satu program anjuran Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) di Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM) pada semester lepas. Berbekalkan doa dan pergantungan yang tinggi pada Allah swt, saya menanam tekad untuk mengambil semangat dan iktibar bagi memperbaiki pencapaian akademik dan sudut tarbiyah diri saya dan rakan-rakan dalam KBMUPM semester ini. Selaku presiden, apa yang saya harapkan hanyalah untuk melihat anak-anak buah saya dalam KBMUPM menjadi seorang yang hari esoknya lebih baik dari hari ini. Dalam usrah pimpinan yang diadakan baru-baru ini, saya mengambil peluang untuk berkongsi peringatan daripada Allah yang disampaikan melalui bahan makanan kita iaitu lobak, telur dan biji kopi berkenaan akhlak kita sebagai hamba jua khalifah.

Rakan-rakan sekalian,

Mari kita amati betul-betul lobak (tak kiralah merah atau putih). Strukturnya keras , amat menyakitkan jika kita cuba menggigitnya mentah-mentah. Bagaimana pula dengan telur? Adakah telur juga keras pada asalnya? Pastinya tidak. Telur berada dalam keadaan cair dan begitu mudah rosak. Lain pula ceritanya dengan kopi. Kopi mempunyai tekstur yg halus serta berwarna hitam (sangat tak menceriakan). Namun begitu, ketiga-tiga bahan makanan ini menunjukkan reaksi berbeza apabila dikenakan air panas.Lobak yang keras tak semena-mena menjadi lembik. Telur pula sebaliknya. Ia lantas menjadi keras. Apa yang berlaku pada kopi? Ia menjadi besar dan menjadikan air panas tadi bertukar menjadi hitam! Subbahanallah.

Apa maksudnya semua ini rakan-rakan? Lobak menjadi analogi bagi orang yang kuat semangat dan iltizamnya. Namun, orang ini terus lemah, lembik dan berputus asa apabila ada aral melintang di hadapannya. Telur pula mencerminkan individu yang awalnya leka dan lena dalam zon selesa yang kemudiannya tersentak, sedar dan insaf apabila didatangi musibah. Manakala kopi pula menjadi perumpamaan kepada orang yang begitu karismatik dan energetic. Masalah dan dugaan yang mendatanginya dimanipulasi dengan baik untuk melonjakkan dirinya menjadi manusia yang lebih baik.

“Wahai orang-orang beriman, bertaubatlah kamu dengan taubat nasuha (taubat yang bersungguh-sungguh), mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai. Pada hari itu, Allah tidak akan menghinakan Nabi dan orang-orang beriman yang bersama dengannya. Cahaya iman dan amal mereka bergerak pantas di hadapan mereka sambil mereka berkata: Wahai Tuhan kami, sempurnakanlah bagi kami chaya kami dan limpahkanlah keampunan kepada kami. Sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu.”

Demikianlah mafhum ayat 8, surah at-Tahrim untuk kita fikir dan renungkan bagi melengkapkan cerita lobak, telur dan kopi tadi. Siapapun kita sebelum ini tidak penting. Apa yang penting ialah siapa kita hari esok. Saya akui bahawa poin-poin yang saya bangkitkan dalam entri ini saya sentuh secara terapung sahaja. Harapan saya agar ianya diamati dan dijadikan topik bualan dan perbincangan rakan-rakan ketika sedang menunggu bas mahupun sebelum menghirup buih-buih teh tarik. Sebagai kesimpulan, marilah kita tetap berada dalam organisasi ini agar diri kita sentiasa segar dengan peringatan-peringatan Allah seterusnya membantu kita membina keperibadian unggul seorang mahasiswa!

“Kemuliaan dan Kecemerlangan Mahasiswa”

22 September 2011

Saidina Uthman bin Affan r.a. :Lima Ciri Orang Bijaksana

kr :http://abubasyer.blogspot.com/2011/09/hayatilah-lima-ciri-ciri-orang.html

Saidina Uthman bin Affan r.a berkata : "Antara tanda-tanda orang yang bijaksana itu ialah:
 Pertama : Hatinya selalu berniat suci.
 Kedua : Lidahnya selalu basah dengan zikrullah.
 Ketiga : Kedua matanya menangis kerana penyesalan (terhadap dosa).
 Keempat : Segala perkara dihadapaiya dengan sabar dan tabah.
 Kelima : Mengutamakan kehidupan akhirat daripada kehidupan dunia."



ibadat se-mata2 kerana Allah SWT 

Rasulullah SAW bersabda: "Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)


Lidah dibasahi dengan zikir
zikir mengingati Allah

Dari Bukhari, Muslim, Tirmidhi dan Ibn Majah, diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a: Rasulullah SAW bersabda: Allah SWT berfirman : "Aku adalah berdasarkan kepada sangkaan hambaKu terhadapKu. Aku bersamanya ketika dia mengingatiKu. Apabila dia mengingatiKu dalam dirinya, niscaya Aku juga akan mengingatinya dalam diri-Ku. Apabila dia mengingati-Ku di majlis, nescaya Aku juga akan mengingatinya di dalam suatu majlis yang lebih baik daripada mereka. Apabila dia mendekatiKu dalam jarak sejengkal, nescaya Aku akan mendekatinya dengan jarak sehasta. Apabila dia mendekatiKu sehasta, nescaya Aku akan mendekatinya dengan jarak sedepa. Apabila dia datang kepadaKu dalam keadaan berjalan seperti biasa, nescaya Aku akan datang kepadanya seperti berlari-lari anak."


Kedua matanya menangis kerana penyesalan (terhadap dosa).

Nabi S.A.W. bersabda yang maksudnya : "Tiap mata pasti akan menangis pada hari kiamat, kecuali mata yang dipejamkan dari segala yang haram dan mata yang berjaga malam dalam jihad fisabilillah dan mata yang mentitiskan air mata walaupun sebesar kepala lalat kerana takutkan Allah." (Hadis Riwayat Abu Naim)



Segala perkara dihadapaiya dengan sabar dan tabah.



Sabda Rasulullah SAW maksudnya: “Tidak ada sesuatu yang paling disukai Allah SWT selain daripada dua titisan dan dua kesan. Dua titisan itu ialah titisan air mata yang keluar kerana takutkan Allah SWT dan titisan darah yang tumpah di dalam perjuangan di jalan Allah. Manakala dua kesan ialah kesan berjuang di jalan Allah SWT dan kesan kerana menunaikan kefarduan yang telah difardhukan oleh Allah.” (Hadis riwayat at-Tirmidzi)

Sayyidatina Aishah ada berkata, bahawa baginda Rasulullah SAW ada bersabda yang bermaksud: "Tidak menimpa ke atas seorang mukmin satu kecelakaan, biarpun duri,ataupun lebih daripada itu, melainkan Allah akan menggugurkan dengannya satu dosa. " (Hadis riwayat Bukhari dan Muslirn) Dalam sebuah hadis lain Rasulullah SAW. juga pernah bersabda yang bermaksud: "Rintihan orang sakit tercatat sebagai tasbih, kegelisahan dan jeritannya sebagai tahlil, nafasnya seumpama sedekah, tidurnya sebagai ibadah dan kegelisahannya,daripada satu,bahagian ke satu bahagian lain adalah bagaikan jihad kerana Allah SWT dan ditulis baginya sebaik-baik amalan yang pernah dilakukan semasa sihat."


Mengutamakan kehidupan akhirat daripada kehidupan dunia.

Firman Allah SWT maksudnya : "Sesungguhnya kehidupan dunia hanyalah permainan dan senda gurau. Dan jika kamu beriman serta bertakwa, Allah akan memberikan pahala kepadamu dan Dia tidak akan meminta harta-hartamu." (Surah Muhammad ayat 36)

 Apabila kalian merasai kesukaran dan menghadapi banyak masaalah hidup di dunia ini, janganlah berputus asa dan rasa kecewa kerana sesungguhnya Allah SWT adalah tempat bergantung dan tempat di letakkan sepenuh pengharapan. Berdoalah bersungguh-sungguh kepada-Nya. Allah SWT menjadikan kehidupan ini dan semua yang ada padanya sebagai ujian kepada menusia, dan dapat menilai siapakah manusia yang paling baik amalannya. Di akhirat nanti kedudukan manusia ditentukan beradasarkan apa yang mereka lakukan ketika di dunia dan akhir kesudahan kehidupan mereka. Kehidupan didunia hanyalah sementara sahaja.


kr :http://abubasyer.blogspot.com/2011/09/hayatilah-lima-ciri-ciri-orang.html



07 September 2011

Tradisi penting yang makin 'Hilang'




Orang sakit adalah orang yang lemah, yang memerlukan perlindungan dan sandaran. Perlindungan (pemeliharaan, penjagaan) atau sandaran itu tidak hanya berupa material sebagaimana anggapan banyak orang, melainkan dalam bentuk materiil dan spiritual sekaligus.


Menjenguk si sakit ini memberi perasaan kepadanya bahwa orang di sekitarnya (yang menjenguknya) menaruh perhatian kepadanya, cinta kepadanya, menaruh keinginan kepadanya, dan mengharapkan agar dia segera sembuh. Faktor-faktor spiritual ini akan memberikan kekuatan dalam jiwanya untuk melawan serangan penyakit lahiriah. Oleh sebab itu, menjenguk orang sakit, menanyakan keadaannya, dan mendoakannya merupakan bagian dari pengobatan menurut orang-orang yang mengerti. Maka pengobatan tidak seluruhnya bersifat materiil (kebendaan).

Karena itu, hadits-hadits Nabawi menganjurkan “menjenguk orang sakit” dengan bermacam-macam metode dan dengan menggunakan bentuk targhib wat-tarhib (menggemarkan dan menakut-nakuti yakni menggemarkan orang yang mematuhinya dan menakut-nakuti orang yang tidak melaksanakannya).

Diriwayatkan di dalam hadits sahih muttafaq ‘alaih dari Abu Hurairah r.a. bahwa Nabi saw. bersabda, “Hak orang muslim atas orang muslim lainnya ada lima: menjawab salam, menjenguk yang sakit, mengantarkan jenazahnya, mendatangi undangannya, dan mendoakannya ketika bersin.”

Imam Bukhari meriwayatkan dari Abu Musa al-Asy’ari, ia berkata: Rasulullah saw. bersabda, “Berilah makan orang yang lapar, jenguklah orang yang sakit, dan tolonglah orang yang kesusahan.”

Imam Bukhari juga meriwayatkan dari al-Barra’ bin Azib, ia berkata, “Rasulullah saw. menyuruh kami melakukan tujuh perkara … Lalu ia menyebutkan salah satunya adalah menjenguk orang sakit.”

Apakah perintah dalam hadits di atas dan hadits sebelumnya menunjukkan kepada hukum wajib ataukah mustahab? Para ulama berbeda pendapat mengenai masalah ini.
Imam Bukhari berpendapat bahwa perintah disini menunjukkan hukum wajib. Sedangkan menurut Ibnu Baththal, “Kemungkinan perintah ini menunjukkan hukum wajib dalam arti wajib kifayah, seperti memberi makan orang yang lapar dan melepaskan tawanan; dan boleh jadi mandub (sunnah), untuk menganjurkan menyambung kekeluargaan dan berkasih sayang.”

Ad-Dawudi memastikan hukum yang pertama (yakni fardhu kifayah). Beliau berkata, “Hukumnya adalah fardhu, yang dipikul oleh sebagian orang tanpa sebagian yang lain.”
Jumhur ulama berkata, “Pada asalnya hukumnya mandub (sunnah), tetapi kadang-kadang bisa menjadi wajib bagi orang tertentu.”
Sedangkan ath-Thabari menekankan bahwa menjenguk orang sakit itu merupakan kewajiban bagi orang yang diharapkan berkahnya, disunnahkan bagi orang yang memelihara kondisinya, dan mubah bagi orang selain mereka.
Imam Nawawi mengutip kesepakatan (ijma’) ulama tentang tidak wajibnya, yakni tidak wajib ‘ain.

Adapun masyarakat secara umum, maka hukumnya sunnah muakkadah, dan kadang-kadang bisa meningkat menjadi wajib bagi orang tertentu yang mempunyai hubungan khusus dan kuat dengan si sakit. Misalnya, kerabat, semenda, tetangga yang berdampingan rumahnya, or